Er zijn dingen die je beter niet aan mij kunt overlaten. Getallen, bijvoorbeeld. Getallen snap ik niet. Waar ik ook niet tegen kan is moeilijk doen. Word ik héél ongeduldig van.
Ik ben gelukkig niet de enige. Getallen kun je ook beter niet aan de Sandd-bezorger in onze straat overlaten. Voor onnodig gecompliceerde procedures heeft hij kennelijk ook geen geduld.
Hij heeft daar een creatieve oplossing voor gevonden
Al maanden vallen er meerdere blauwe enveloppen per week op mijn deurmat. Enveloppen die niet voor mij bestemd zijn. Dat kan ik hem natuurlijk niet kwalijk nemen; we hebben dezelfde zwakke punten. Dus zorg ik er zonder mokken voor dat de enveloppen op de goede plek terechtkomen. Dat nabezorgen levert me bovendien nog wat extra lichaamsbeweging op. Met een zittend beroep kan dat nooit kwaad.
Niet iedereen in mijn wijk zit op extra lichaamsbeweging te wachten. Die conclusie trok ik toen ik op 1 januari 2020 zeker 10 blauwe enveloppen had herbezorgd, maar die met mijn nieuwe BTW-nummer erin niet had ontvangen.
Ik belde de belastingtelefoon
Een vriendelijke damesstem loodste me door een keuzemenu. Twee lange minuten toetste ik me een weg door: ‘u heeft nu 3 keuzes, u heeft nu 4 keuzes, houd u uw BSN-nummer bij de hand, er volgen nu nog 2 keuzes’.
Toen zei de stem: “Als u de brief met uw BTW-nummer kwijt bent of de brief niet heeft ontvangen, toets: één.”
Ik voelde me zo gezien
Ik was niet de énige ondernemer zonder nieuw BTW-nummer. Ze hadden zelfs een speciale optie in het menu voor ons, nummerlozen, gemaakt. Verheugd koos ik voor optie één.
“Toets uw fiscaal- of burgerservicenummer in, en sluit af met een hekje”, was het verzoek. Uit mijn hoofd typte ik het nummer in, en sloot af met een hekje.
“Dit nummer is niet correct. Toets uw fiscaal- of burgerservicenummer in, en sluit af met een hekje”, was het antwoord.
Ach ja, getallen hè?
Ik pakte mijn rijbewijs erbij, en typte mijn burgerservicenummer over. Ook dat werd afgekeurd. Mijn derde poging leverde een nieuw antwoord op: “Dit nummer wordt niet herkend. De verbinding wordt nu verbroken.”
Het zou kunnen dat een 3-jarige die dag een nieuw woord leerde.
Maar de burgerplicht riep
Ik haalde eens diep adem en draaide het nummer van de belastingtelefoon nog eens. Ook nu had ik geen succes: “Dit nummer wordt niet herkend. De verbinding wordt nu verbroken.”
Diep ademhalen hielp niet. Deze keer kostte het een halve reep Tony om te kalmeren. Toen was ik klaar voor de derde poging.
Heel langzaam toetste ik mijn BSN in. Ik wachtte met het intoetsen van het hekje. Cijfer voor cijfer vergeleek ik het nummer op mijn telefoonscherm met dat op mijn rijbewijs. Net toen ik voor de derde keer het nummer controleerde, verstoorde de stem van de keuzemenu-dame plotseling mijn concentratie: “Dank u wel, de gevraagde informatie wordt nu naar u verzonden.”
Ik had het kunnen weten
De Belastingdienst wilde een onnodig gecompliceerde procedure gewoon makkelijker maken.
Kitty Kilian zegt
Haha. Cynisme. Wie had dat achter jou gezocht?
Ik had laatst ook ruzie met die telefoon en dat keuzemenu. Fucking unbelievable.
Cynthia zegt
De eerste drie letters van mijn naam zijn het begin van cynisme 😉
Er is weinig wat me op de kast krijgt, maar de belastingdienst lukt het. Waardeloos.
ilse breget zegt
Is het wel zo dat je oude btw-nummer in gebruik blijft voor contact met de Belastingdienst. Je nieuwe btw-id gebruik je bij opdrachtgevers. Of dat nou per se makkelijk is…
Cynthia zegt
Is er ooit al eens iets makkelijk geweest bij de belastingdienst? 😉
Carla zegt
het zou kunnen dat een 3jarige een nieuw woord leerde. Ha! 😉